Zes op de tien beleggers gaat in 2023 op gelijke voet verder
Waar al enige maanden sprake was van licht herstel in het vertrouwen van Nederlandse beleggers, schiet dat nu harder omhoog dan in alle maanden dat Saxo Bank peilt hoe het staat met de gemoedstoestand op de beurs. Dat blijkt uit de nieuwste Saxo Market Sentiment december waarin enkele honderden beleggende klanten van Saxo hun oordeel over het beursklimaat geven. In december is het beleggersvertrouwen gemiddeld 0.8, een forse stijging ten opzichte van het negatieve sentiment van -1.7 de maand ervoor. Bovendien ligt het vertrouwen ruim boven het gemiddelde sentiment onder beleggers gemeten sinds april van 2022, dat op -1 uitkomt. Slechts twee keer eerder sinds het begin van de Saxo Market Sentiment werd een positieve verwachting uitgesproken door beleggers. In juni en augustus sloeg het beleggersvertrouwen ook groen uit, maar de huidige sprong van -1.7 naar 0.8 in december is uniek.
In een webinar van beleggerstrainer Peter Siks in samenwerking met IEX op dinsdagavond 13 december, waar aan ruim duizend kijkers* de vraag werd gesteld hoe de beurs het volgend jaar gaat doen, waren beleggers ook optimistisch. Ongeveer 1 op de 3 kijkers verwachtte een plus tot vijf procent, en nog eens bijna een derde verwacht een groei tussen de vijf en tien procent. Een tiende denkt zelfs dat er een groei van meer dan tien procent aanstaande is.
Het positieve vertrouwen hangt mogelijk samen met de prestatie van beleggers op de markten in dit kalenderjaar. Ondanks de grote klappen die gevallen zijn, met name in de techsector, geeft een groot deel van de ondervraagde beleggers (41 procent) aan beter te hebben gepresteerd dan de beurzen. Dertien procent daarvan deed het zelfs ‘veel beter’. De markt kent echter ook verliezers. Ongeveer een derde van de beleggers zit onder de marktcurve, blijkt uit de peiling van december.
Weinig beleggers besluiten hun strategie te veranderen op basis van hun prestaties in dit jaar. Ruim zes op de tien beleggers verandert niets aan de manier waarop ze beleggen. Iets meer dan twintig procent heeft het idee om minder transacties te gaan doen, terwijl 13 procent zegt juist meer te willen handelen. Gevraagd naar risico-indamming valt op dat ruim een kwart meer dividendaandelen wil gaan inkopen. Iets minder dan 1 op 5 beleggers is voornemens om verder te diversifiëren. Slechts vier procent van de beleggers verandert bovendien niets aan de manier waarop ze risico’s willen inperken voor hun portfolio. Deze ontwikkelingen passen bij de huidige economische voorspellingen waarbij een diepsnijdende recessie niet meer wordt verwacht.
De S&P500 en de AEX mogen ook rekenen op een positief vertrouwen. Voor de S&P geldt dat het vertrouwen toeneemt van -0.3 naar 0.5. De Nederlandse tegenhanger maakt een nog grotere sprong van -0.7 naar 0.6. Het hogere vertrouwen in de S&P500 van vorige maand ten opzichte van de AEX is daarmee weer van de kaart, maar het sentiment is dus ten goede gedraaid.
Wederom is voor ruim veertig procent de energiesector de meest populaire sector om in te beleggen, gevolgd door IT (35%) en grondstoffen (29%). Of het vastgestelde prijsplafond voor gas en elektra voor de Nederlandse markt hierin veranderingen gaan brengen lijkt onwaarschijnlijk, maar zeker is dat door ontwikkelingen in energiewinning, zoals de kernfusie-doorbraak in de VS van afgelopen week, de energiesector voor de komende tijd voor beleggers een interessante keus blijft.