BlackRock: Wereldwijde instroom ETF’s bijna verdrievoudigd in maart

De wereldwijde instroom in aandelen- en obligatie-ETF’s verdrievoudigde in maart bijna ($ 62,1 miljard) ten opzichte van februari ($ 24,3 miljard). De instroom in obligatie-ETF’s kwam uit op $ 38 miljard. Het hoogste bedrag sinds oktober 2022. Ook de instroom in aandelen maakte een grote sprong. In februari was dat nog $ 9,4 miljard en in maart liefst $ 24,3 miljard. Hiermee komt de totale kapitaalinstroom in het eerste kwartaal uit op $ 148,5 miljard.

Het ETF-tij keerde op de meeste markten. In Amerikaanse aandelen-ETF’s was de instroom voor het eerst sinds december weer positief met een toename van $ 6,3 miljard. Kapitaalstromen richting de aandelen-ETF’s in opkomende markten stegen met $ 6,6 miljard, vooral gedreven door single country buying in APAC-genoteerde ETF’s uit China en India. De maartcijfers voor Europese aandelen-ETF’s lieten een daling zien tot $ 1,6 miljard, maar naar verwachting is de bodem bereikt.

Een defensieve positionering was te zien in de kapitaalinstromen in diverse sectoren. Beleggers staken hun geld het liefst in technologie ($ 3,2 miljard), gevolgd door financials ($ 1,6 miljard). Grondstoffen noteerden voor het eerst sinds april vorig jaar weer een instroom ($ 1, 7 miljard). Zowel zorg (- $ 0.2 miljard) als energie (- $ 1,8) ondervond voor de vierde maand op rij een uitstroom.

Duurzame ETF’s hadden wereldwijd te maken met een totale uitstroom van $ 3,7 miljard. De in de EMEA-regio geregistreerde duurzame ETF’s stonden in februari nog op een instroom van $ 4,1 miljard, maar daar bleef in maart nog maar $ 1,9 miljard van over. In de VS genoteerde duurzame ETF’s boekten een uitstroom van $ 5,6 miljard, met name doordat beleggers de aandelen-ETF’s vermeden.