De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca voor komend jaar zijn gematigd positief, maar ook met volop uitdagingen. Door een verbeterde koopkracht nemen de bestedingen van consumenten in de horeca in 2026 weliswaar toe, maar nog altijd niet uitbundig. Een aanhoudend laag consumentenvertrouwen en zorgen over prijsniveaus maken dat de consument voorzichtig blijft. De horecaprijzen stijgen in 2026 gemiddeld met 4%, vooral door de aangekondigde btw-verhoging op logies. Om dit zacht te laten landen zullen hotels zeker in het eerste kwartaal een deel van de btw-verhoging voor eigen rekening nemen door de kale kamerprijs te verlagen. Dit leidt in 2026 tot grotere schommelingen in de kamerprijzen en daarmee wordt het een uitdagend jaar voor de sector. Ook voor veel restaurants en cafés blijven de marktomstandigheden uitdagend. Dit en meer staat in het nieuwe vooruitzicht voor de horeca van ING Research.
Voor 2026 verwachten we voor de horeca een beperkte volumegroei van circa 1%. Dankzij een aanhoudende verbetering van de koopkracht, door hogere lonen en een lagere inflatie, geeft de consument in 2026 naar verwachting meer uit in de horeca dan het afgelopen jaar. Al zal het nog niet uitbundig zijn, onder meer omdat het consumentenvertrouwen nog steeds relatief laag is en veel consumenten nog altijd moeten wennen aan het huidige prijspeil.
In 2025 stegen de horecaprijzen gemiddeld met 4%. Hoewel dit aanzienlijk minder is dan in de drie voorgaande jaren, blijft de stijging relatief hoog ten opzichte van de gemiddelde inflatie in Nederland (3,3%). De prijsverhogingen komen onder meer door de hogere huur-, inkoop- en personeelskosten. Voor 2026 wordt opnieuw een gemiddelde prijsstijging van 4% verwacht, ondanks dat de inflatie verder normaliseert en kostenstijgingen afvlakken. Dit komt grotendeels door de geplande btw-verhoging van 9% naar 21% op logies per 1 januari 2026. Hierdoor worden hotels en vakantiehuisjes, bij volledige doorberekening, 11% duurder ten opzichte van 2025.
Door de geplande btw-verhoging gaat de hotelsector in 2026 een onzeker jaar tegemoet. In de zakelijke markt zal de btw-verhoging naar verwachting zoveel mogelijk worden doorberekend, omdat bedrijven de btw kunnen terugvragen. De vrijetijdsmarkt is prijsgevoeliger en afhankelijk van concurrentiedruk. Onze verwachting is dat de btw-verhoging in 2026 leidt tot grotere schommelingen in de kamerprijzen. Vooral in het eerste kwartaal van 2026, waarin de vraag traditioneel laag is, zullen veel hotels een deel van de btw-verhoging voor eigen rekening nemen door de kale kamerprijs te verlagen. In het tweede kwartaal zal de kamerprijs dan weer moeten stijgen, maar het is onzeker of dat volledig lukt. Hotels zullen nog uitdrukkelijker naar concurrenten kijken om de kamerprijzen en bezettingsgraad te optimaliseren. Daarmee wordt 2026 wat kamerprijzen betreft een volatiel en uitdagend jaar.
Een andere uitdaging voor de sector is het toenemende aantal horecabedrijven met problematische schulden. Waar in Nederland gemiddeld 7% van de bedrijven kampt met een problematische schuld, geldt dit voor 20% van de horecazaken, met name restaurants, snackbars en (eet)cafés. Vorig jaar lag dit percentage nog op 14%, wat wijst op een verslechterende situatie. De schuldenlast is deels een gevolg van de opgelopen schulden tijdens de coronapandemie, maar wordt ook veroorzaakt door de sterk gestegen huur-, inkoop-, energie- en personeelskosten in de afgelopen jaren. Niet alle horecazaken kunnen de hogere kosten volledig bij de gast in rekening brengen. Dit betekent dat een deel van de hogere kosten ten laste komt van de winstmarge, wat tot financiële problemen kan leiden.
De druk op de horecasector blijkt ook uit het aantal faillissementen en vrijwilige bedrijfssluitingen. Dit jaar (tot en met november) gingen al 310 horecazaken failliet. Dit waren er weliswaar 32 minder dan vorig jaar, maar het aantal is nog altijd relatief hoog ten opzichte van voorgaande jaren. De faillissementen betroffen met name restaurants, snackbars en (eet-)cafés. Het aantal bedrijfssluitingen blijft eveneens hoog, veelal vanwege de leeftijd van de ondernemer of door financiële problemen.
“De horecasector bevindt zich in een uitdagende fase van gematigde groei, margedruk en structurele veranderingen”, stelt Katinka Jongkind, sectoreconoom Leisure bij ING Research. “Vooral restaurants en (eet)cafés opereren in een steeds competitievere markt waar de marges onder druk staan. Dit vraagt om onderscheidend vermogen. We zien daarbij een steeds duidelijkere tweedeling. Enerzijds zijn er, veelal grotere, horecabedrijven die met innovatieve concepten en schaalvoordelen succesvol inspelen op veranderende consumentenvoorkeuren en marktomstandigheden. Anderzijds zien we vooral kleinere horecazaken die moeite hebben deze transitie te maken, vaak door beperkte financiële middelen, een verouderd bedrijfsmodel of de leeftijd van de ondernemer. Deze groeiende tweespalt zorgt voor aanhoudende dynamiek in de sector. Een deel van de meer traditionele horecazaken verdwijnt of wordt overgenomen. Strategische keuzes rondom innovatie, duurzaamheid, kostenbeheersing en het versterken van klantloyaliteit zijn cruciaal om toekomstbestendig te blijven.”
Lees het volledige vooruitzicht.