Socialistische vakbond vraagt Dexia-bonussen weg te stemmen
De socialistische bediendevakbond BBTK heeft de belangrijkste Belgische overheidsaandeelhouders van Dexia opgeroepen om op de komende algemene aandeelhoudersvergadering de verloning van het directiecomité weg te stemmen. Dat is de enige consequentie houding die de overheidsaandeelhouders volgens de vakbond kunnen aannemen, in lijn met de politieke verontwaardiging en een aantal symbolische initiatieven op gemeentelijk niveau.
De raad van bestuur van Dexia heeft weliswaar al een beslissing genomen over de bonussen en de toekenning kan dan wel conform zijn met de Europese regels, maar buiten wettelijkheid bestaat er volgens de vakbond ook een fatsoensbegrip. Aandeelhouders die samen minimum 20 procent vertegenwoordigen, kunnen een resolutie indienen tijdens de algemene aandeelhoudersvergadering.
De vakbond viseert met zijn oproep onder meer Gemeentelijke Holding , de gewestelijke en federale overheid, Ethias en Arco.