Het zal u uiteraard niet verbazen dat 2022 absoluut het jaar was van mega prijsstijgingen in de energiemarkten. Waar we de voorgaande decennia er amper naar keken werden de energieprijzen bijna een dagelijks thema. Dit allemaal natuurlijk door de inval van Rusland in Oekraïne die de prijzen van vooral aardgas lieten exploderen.
In de jaren voor 2022 keek de massa dus amper naar de energieprijzen en bleef het gros dus steevast bij hun huidige energiebedrijven. Vaak werden de prijzen ook op variabel gezet hetgeen dus betekende dat men profiteerde van prijsdalingen en nadeel had van prijsstijgingen. U raadt het al, vooral de consumenten met variabele contracten kregen het in 2022 ernstig voor hun kiezen en zagen soms hun energierekeningen wel vervijfvoudigen.
Waar men dus eerder bijvoorbeeld 100 euro per maand kwijt was schoot dit dan naar de 500 euro per maand. Dergelijke bedragen zijn natuurlijk gigantische dreunen op het maandelijkse besteedbare inkomen. Maar de mensen stonden wel klem want ook al zouden ze gaan switchen dan waren hun alternatieven natuurlijk ook dito hard in prijs gestegen.
Echter sinds de zomer van 2022 leken vooral de gasprijzen hun piek gehad te hebben. Op een gegeven moment noteerde de gasprijs op factor 11 van haar gemiddelde prijs in de jaren voor 2022. Dit kwam natuurlijk grotendeels door het verminderen van de leveringen vanuit Rusland terwijl er niet direct een alternatief voor was. Dit alternatief is er nu wel in de vorm van LNG-gas uit de VS en het Midden-Oosten. Sinds de zomer van 2022 zagen we de gas- en elektraprijzen weer afzakken en dit gaf de markten weer wat lucht. De consumenten krijgen echter vaak nog de veel hogere energieprijzen doorbelast want een direct afname in de dagprijzen kan helaas niet makkelijk in de maandelijkse termijnen worden aangepast.
Ook zagen we een stevig verband van de elektriciteitsprijzen met de gasprijzen. Waar vooral in Nederland natuurlijk een enorme drang is om van het gas af te gaan ter vervanging door elektriciteit is dit natuurlijk qua maandelijkse kosten erg nadelig. Dus minder gas en meer elektriciteit betekent vaak nog steeds hele forse kosten. Het kan uiteraard erg rendabel zijn om de 5 goedkoopste energieleveranciers op te zoeken. Nu de markten wat meer gekalmeerd lijken te zijn willen energieaanbieders natuurlijk weer zakken met hun prijzen om zo ‘zoekende’ klanten te verwelkomen.
Het is natuurlijk totaal onzeker hoe de toekomst er uit gaat zien. Dit is natuurlijk een enorme open deur. Naast de oorlog tussen Rusland en Oekraïne zijn er nog meer spanningen in de wereld, denkt u bijvoorbeeld aan de spanningen tussen China en Taiwan. Ook de hele stikstofproblematiek lijkt eerder voor prijsopdrijvingen te zorgen. Daarnaast is de Nederlandse regering van plan om de salderingsregeling voor zonnepanelen te gaan beperken of schrappen. Dit houdt dus in dat het zelf opwekken van eigen energie een stuk minder rendabel kan gaan worden. Dit komt natuurlijk door de hele stevige investeringen die nodig zijn voor zonnepanelen.