Aandelenstrategieën die gericht zijn op het kopen van aandelen die dividenden uitkeren gelden mondiaal als de meest populaire strategieën. Dit wordt ook wel dividendbeleggen genoemd. Het uitkeren van dividenden aan aandeelhouders noemen we dividenduitkeringen. Doorgaans geschieden de transacties van de dividenden 1 keer per jaar. Dit in tegenstelling tot vooral de Amerikaanse bedrijven die heel wat vaker dividenden uitkeren. De dividenduitkering kan worden gezien als een beloning voor de aandeelhouders. Aandeelhouders hebben echter helemaal geen zekerheden met betrekking tot hun beleggingen in bedrijven.
Omdat banken en andere verschaffers van vreemd vermogen claims op de activa van een bedrijf hebben, hebben zij de hoogste zekerheden. Beleggers in aandelen hebben echter 0,0 aanspraak op wat voor zekerheden dan ook. De dividenduitkeringen van bedrijven zijn de enige manier om hun aandelenbeleggers te compenseren voor hun gedane investeringen. Uiteraard moet er een dag zijn waar op vastgesteld moet worden wie er recht heeft om het dividend te ontvangen. Dit wordt de ex-dividend datum genoemd. Omdat er in de beleggingswereld dus absoluut geen zekerheden zijn zou de belegger ook verder dan de beurs kunnen kijken. Denkt u bijvoorbeeld aan vastgoed, valuta (zoals de cryptovaluta) of ook een online casino behoort tot de mogelijkheden. Het is immers zonneklaar dat de aandelenmarkten ook zomaar binnen enkele dagen enorme verliezen kunnen maken. Denkt u bijvoorbeeld aan de enorme beurscrash van maart 2020 door de coronacrisis. Deze klap is echter wel weer ruimschoots gecorrigeerd.
Als voorbeeld: stel dat het aandeel Nestle nu 30 euro kost en het een week later 1 euro aan dividend uit zal gaan keren, dan daalt op de ex dividend dag het aandeel doorgaans met de hoogte van het dividend. Alles over het dividend Nestlé bieden wij uiteraard hier aan. In dit voorbeeld dus 1 euro. Die 1 euro die ontvangen wordt gaat dus ook weer van de koers af want beleggers die het aandeel na de ex-dividend datum kopen hebben dus geen recht op de voorgaande dividenduitkering. Het lijkt dus om het even: meer betalen inclusief het dividend of minder exclusief het dividend. Zijn de dividendtransacties dan helemaal niet relevant voor de belegger? Ja, op de korte termijn is het nutteloos voor u als belegger om op dividendaandelen te richten.
Dit omdat de markten op de korte termijn extreem efficiënt zijn. Dit betekent dat alle informatie in de koersen verwerkt wordt. De dividendhoogte maakt daarom niet uit.
Maar hoezo zou het kopen van aandelen die dividenden uitkeren toch aan te raden zijn? Op de langere termijn zien we een outperformance van de dividendaandelen ten opzichte van de dividendloze aandelen.
De mogelijkheid van het kunnen uitkeren van dividenden kan worden gezien als een kwaliteitsindicator. Bedrijven die geen dividenden uitkeren kunnen we doorgaans typeren als bedrijven van een lagere kwaliteit. U kunt het kunnen uitkeren van een dividend dus zien als een hele grove voorselectie om aandelen op kwaliteit te kunnen filteren.
Uiteraard is dit heel erg kort door de bocht want er zijn nog tal van andere variabelen die de kwaliteit (lees: onder- of overwaardering) van een aandeel beoordelen. Wanneer we naar de historische rendementen kijken van aandelen die dividenden uitkeren ten opzichte van de aandelen die dat niet doen dan zien we op de korte termijn vrijwel geen onderscheiden. Maar op de langere termijn zien we echter hogere totaalrendementen (koersrendementen + dividendrendementen) voor de aandelen die dividenden uitkeren. Dit wordt verklaard door het rente-op-rente effect. Dit komt neer op een progressief effect door dat de ontvangen dividenden herbelegd worden en die op hun beurt ook weer dividenden ontvangen. Zodoende ontstaat er een soort sneeuwbaleffect.
U kunt dit zien als een jonge boom die op termijn steeds meer appels geeft. De befaamde wetenschapper Albert Einstein noemde dit rente-op-rente effect ook al het 8e wereldwonder. Bekende dividendbeleggers zijn onder andere T. Boone Pickens, John D. Rockefeller en Maria Bartiromo.
Over het uitgekeerde dividend wordt in bijna alle landen dividendbelasting ingehouden. Deze dividendbelasting is echter vaak voor een gedeelte terug te vorderen. Een bedrijf dat hier in gespecialiseerd is, is het in Woerden gevestigde Mylette. Een van de redenen om dividenden apart te belasten is het voorkomen van belastingontwijking: in een stelsel waar geen dividendbelasting is het namelijk mogelijk om inkomstenstromen via dividenden te laten verlopen en zo de inkomstenbelasting te omzeilen. Echter is het doorgaans alleen rendabel bij hele grote posities in een aandeel om de ingehouden dividendbelasting terug te kunnen vorderen.
Dit omdat de kosten van alle administratieve handelingen doorgaans veel hoger zijn dan het terug te ontvangen bedrag. Het breakevenpunt om ingehouden dividendbelasting terug te vorderen ligt op circa 250 euro. Dit betekent dat indien u per aandeel een totaal van minder dan 250 euro aan ingehouden dividendbelasting heeft dat dan de kosten om het terug te vorderen daar boven liggen. Wij raden dus aan om niet te veel te focussen op de hoogte van uw ingehouden dividendbelastingen.