Maandag 9 maart lijkt de dag met de grootste beursklap in jaren. De meeste Europese indices openden maandag met verliezen tussen de 5 en de 10 procent. Dit is nog meer extreem aangezien sinds eind februari de meeste aandelenbeurzen ook al flink verloren. Dit vooral de angsten omtrent het Coronavirus (Covid-19) dat de financiële markten steeds meer in zijn greep houdt. Naast de perikelen door het coronavirus kwam de olieprijs dit weekend in een vrije val en verloor ruim 30 procent zelfs. Sowieso lag de olieprijs al onder druk door onder andere vraaguitval door fors minder vliegverkeer. Het rumoer tussen Rusland en Saudi Arabië over de oliehoeveelheden was dit weekend de trigger om het luik onder de olieprijs open te zetten. De OPEC meldde vandaag op haar website dat er vanwege de recente marktturbulentie een extra bijeenkomst wordt gehouden.
Op het Damrak krijgt vooral Royal Dutch Shell een harde tik en koers ruim 15 procent lager op iets onder de 16 euro. Dit is het laagste niveau in jaren. Andere stevige verliezers zijn onder andere ArcelorMittal met 17% verlies op 9,51 euro en ING Groep met 14% verlies op 6,46 euro zo lezen we op DFT.nl.
Op de beurs in Stockholm lijken de verliezen mee te vallen. Hier staat het aandeel van softwarefabrikant Netent circa 2 procent lager op 21 SEK. Wanneer we naar de bewegingen op de financiële markten kijken dan lijkt het alle kanten op te kunnen gaan. Beleggers die wel van een gokje houden zouden nu goedkoop in kunnen stappen, wel met een hoog risico. De huidige volatiliteit lijkt gelijk aan die op de financiële markten.
De AEX-index koerst ruim 7 procent lager op 489 punten. Hiermee staat de Amsterdamse beursindex zelfs weer lager dan 20 jaar geleden (exclusief de dividenduitkeringen).
Saudi Arabië wil de olieproductie fors opvoeren en zo dus de olieprijs nog verder onder druk brengen. De lagere olieprijs is weer erg nadelig voor vooral Rusland dat met haar export erg afhankelijk is van de olieprijs. De financiële markten zien dus twee grote gevaren gecombineerd worden: het coronavirus dat de economie aantast en de dalende olieprijs die de internationale economie nog verder aantast. Voor veel beleggers waren dit de seinen om stevig uit aandelen te stappen. Het klinkt raar maar beleggers zien liever een hoge olieprijs op de borden dan een lagere omdat een hogere koers meer vertrouwen naar de toekomst zou uitstralen.
Wellicht wordt de paniek over de gedaalde olieprijs overdreven. Want het zijn juist olie-importerende landen (zo ook Nederland uiteraard) die juist profiteren van een lagere olieprijs. Economen hebben eerder aangetoond dat iedere 10 dollar die er van de olieprijs afgaat het de mondiale economie voor circa 0,3 procent aan groei juist oplevert. Dit positieve effect blijkt helaas niet op te kunnen wegen tegen de impact van het Covid-19 virus. Vooral in Italië heeft de economie een forse schade en er is zeker de kans dat het virus zich verder in de wereld gaat uitbreiden.