Elia zet overnameplannen voorlopig in koelkast

Het energiebedrijf Elia , beheerder van het Belgische hoogspanningsnet, heeft voor de volgende tien jaar een investeringsbudget van 9 miljard euro gereserveerd. Dat heeft Miriam Maes, voorzitter van Elia , tijdens de aandeelhoudersvergadering van het bedrijf gezegd.

Volgens de krant De Tijd zal het bedrijf voorlopig geen actieve strategie voor externe groei meer volgen, maar met investeringen in bestaande activiteiten in België en Duitsland zou wel naar een verbetering van de winst worden gestreefd.

Helemaal uitgesloten worden partnerships met sectorgenoten en overnames van bedrijven niet, maar die operaties moeten volgens Maes de Belgische en Duitse activiteiten van de groep versterken.

François Cornelis, interim chief executive van het bedrijf, gaf wel aan dat met Elia Grid International wordt gekeken naar diverse consultancy-projecten in het buitenland. De portfolio van die activiteiten moet volgens hem op vijf jaar tijd tot 80 miljoen euro worden verdubbeld.

Bron: Express.be