Bij Apple werken honderden werknemers aan een elektrische auto

Apple werkt dan toch aan een eigen auto. Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal zijn er al honderden Apple -werknemers betrokken bij ‘Project Titan’. Het zou wel gaan om elektrische wagens en niet zoals eerst gedacht om zelfrijdende wagens.

Recent doken foto’s op van auto’s die eigendom waren van Apple en die volgeladen met elektronica en sensoren door de Verenigde Staten reden. Meteen deden geruchten de ronde over een antwoord van Apple op de zelfrijdende auto’s van concurrent Alphabet . Niet dus, want die auto’s dienen waarschijnlijk om data te verzamelen voor de kaartendienst en navigatiesoftware van het bedrijf.

Maar uit betrouwbare bron heeft The Wall Street Journal wel vernomen dat Tim Cook, chief executive van Apple , meer dan een jaar geleden toestemming gaf om honderden werknemers aan een elektrische auto te laten werken. Steve Zadesky, die de iPod en iPhone mee hielp ontwerpen en die vroeger nog bij Ford werkte, zou de leiding van het project met codenaam ‘Titan’ gekregen hebben.

Tesla weigerde mogelijk overname

Ondertussen zijn managers van Apple druk bezig contacten te leggen met mogelijke toeleveranciers uit de auto-industrie. Overigens vermoeden veel waarnemers dat Apple vorig jaar probeerde om Tesla Motors op te kopen.

Dat bedrijf kent veel succes met zijn elektrische sportwagens maar Elon Musk, chief executive van Tesla, zou niet geïnteresseerd zijn in een verkoop aan Apple . Mogelijk heeft Apple als gevolg daarvan beslist om zelf een elektrische wagen te ontwikkelen.

Ook de Financial Times bracht het nieuws over een productiefaciliteit van Apple . Daar zouden in het grootste geheim topmensen uit de auto-industrie worden samengebracht om robotica, metalen en materialen te onderzoeken die gebruikt worden bij de productie van auto’s. Onder hen is Johan Jungwirth, het voormalige hoofd van de onderzoeksafdeling van Mercedes-Benz.

Apple heeft ook geprobeerd om ingenieurs van Tesla te overhalen over te stappen. Elon Musk bevestigde dat sommige van zijn ingenieurs bonussen van 250.000 dollar hadden aangeboden gekregen om bij Apple te gaan werken.

Bron: Express.be