Telenet en Voo komen terug op plannen zelfstandig mobiel netwerk

De kabeloperatoren Telenet en Voo hebben niet langer de ambitie op eigen kracht een zelfstandig mobiel netwerk uit te bouwen. De operatoren kochten drie jaar geleden licenties om die activiteiten te ontplooien, maar die worden nu stopgezet. Dat heeft de krant De Tijd gemeld. Telenet voert aan dat de huidige wetgeving het onmogelijk maakt om een zelfstandig netwerk uit te bouwen.

De kabeloperatoren betaalden in totaal 71,5 miljoen euro voor de licenties, waarvan Telenet 74 procent voor zijn rekening nam. Inmiddels werd al een bedrag van 21,5 miljoen euro aan het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT) betaald. Ook het saldo van 50 miljoen euro zal volgens de krant worden betaald.

Er wordt aan toegevoegd dat de kosten al in de boekhouding van vorig jaar werden verwerkt. Telenet benadrukt wel actief te blijven in mobiele telefonie, maar daarbij verder zal werken als een virtuele operator op het netwerk van Mobistar .

Bron: Express.be