Het duurt nog ruim een maand tot kerst, maar bij veel bedrijven stonden de kerstpakketten in de zomer al klaar. Nederlandse bedrijven bestellen hun kerstcadeaus namelijk steeds eerder. Waar de piek tot 5 jaar geleden in oktober begon, zijn aanbieders hier de laatste jaren vanaf augustus al druk mee. Naar verwachting komt deze verschuiving vooral door een groeiend besef van de complexe logistiek achter kerstpakketten.
De piekverschuiving is zowel merkbaar bij leveranciers als bij webshops. Martijn Evers, eigenaar van webshop in relatiegeschenken OrangeSmile , vertelt bijvoorbeeld dat zij voorheen in oktober drie keer zo veel bestellingen kregen als in andere maanden, terwijl deze drukte tegenwoordig al in augustus begint. Ook van leveranciers krijgt Martijn te horen ‘dat afnemers steeds eerder inkopen voor kerstpakketten en -geschenken doen’.
In 2021 schreef Relatiegeschenk Idee dat 10% van de Nederlandse bedrijven hun kerstpakketten zelfs al in juli bestelde. Volgens Martijn Evers van OrangeSmile houdt deze data verband met de diepere oorzaak van de piekverschuiving: de coronacrisis.
Martijn: “Van 2020 tot 2022 waren er marktbreed grote leveringsproblemen door de coronacrisis. Leveranciers waren voorzichtig met bestellen, en bedrijven hadden weinig zekerheid dat hun bestellingen op tijd geleverd werden. Bij OrangeSmile zien we vooral sinds die tijd een duidelijke verschuiving. Het grootste deel van de bedrijven bestelt hun producten sindsdien ruim op tijd, en dat is eigenlijk nooit meer teruggedraaid. Mensen zijn zich er steeds meer van bewust dat de logistiek achter kerstpakketten complex is en gaan liever voor extra zekerheid.”
Een andere trend die in verband staat met de piekverschuiving: bedrijven besteden steeds meer aandacht aan kwalitatieve inhoud van kerstpakketten, onder andere omdat ze hun medewerkers willen behouden. Het moet niet zomaar ‘een weggevertje’ zijn, maar een cadeau met waarde.
De waarde van kerstpakketten steeg volgens BNNVARA vorig jaar met 11%. En naar verwachting geeft in 2025 slechts 8% van de Nederlandse bedrijven nog een traditioneel pakket met voedselproducten. Bedrijven willen de zekerheid dat ze een kwalitatief kerstcadeau kunnen geven aan hun personeel. Daarom bestellen ze ruim op tijd.
Ook Martijn van OrangeSmile merkt dat de waarde van kerstcadeaus stijgt: “In 2025 worden er een stuk meer merkproducten besteld dan 5 jaar geleden. In 2020 mocht het vaker ‘gewoon een speaker of thermosbeker’ zijn, terwijl bedrijven nu de voorkeur lijken te geven aan een merkartikel en daarmee dus liever een wat duurder artikel weggeven. JBL-speakers en Suitsuit-koffers zijn nu bijvoorbeeld erg populair.”