Experiment onthult: Nederlandse webshops missen klanten door blinde vlek ChatGPT

ChatGPT bezoekt vaak geen productpagina’s van webshops om shopping-resultaten te kunnen tonen in een antwoord. Dit blijkt uit een landelijk SEO voor AI-experiment van onlinemarketingbureau Doublesmart . Waar je als ondernemer zou verwachten dat ChatGPT productinformatie – zoals prijzen, productfoto’s, specificaties en reviews – ophaalt van een productpagina, blijkt vaak het tegendeel waar. Regelmatig raadpleegt ChatGPT enkel de productinformatie die getoond wordt in zogenaamde ‘rich snippets’, en mist daarom veel webshops.

ChatGPT bezoekt geen webshops bij niet-gedetailleerde prompt

Patrick Straver, SEO-specialist bij Doublesmart, deed bovenstaand inzicht op toen hij verschillende soorten prompts met elkaar vergeleek. Hij ontdekte dat ChatGPT alléén een productpagina bezoekt om productinformatie op te halen als een prompt - die een ChatGPT-gebruiker invoert - erg gedetailleerd is. Bevat de prompt weinig details, dan haalt ChatGPT de productinformatie uit rich snippets; rijke productinformatie die getoond wordt in het zoekresultatenoverzicht van Alphabet of Bing.

Gedetailleerde prompt versus niet-gedetailleerde prompt

Patrick illustreert dit met een voorbeeld: “Een niet-gedetailleerde prompt kan zijn ‘Ik ben op zoek naar goede fietsverlichting’. En een gedetailleerde prompt kan een strekking hebben zoals ‘Ik ben op zoek naar een koplamp voor mijn mountainbike. In de hoogste stand moet deze minimaal 700 lumen bieden en 3 uur accuduur hebben. De prijs mag maximaal 80 euro zijn.’.”

Optimalisatie snippets van grote waarde voor zichtbaarheid in ChatGPT-shopping

Op basis van bovenstaande inzichten onderzocht Patrick ook hoe je er als webshop voor zorgt dat ChatGPT jouw producten wel toont in shopping-resultaten. Het optimaliseren van snippets, zodat ze rijk worden aan informatie, is hiervoor volgens Patrick een relatief eenvoudige, maar effectieve strategie.

Patrick adviseert ondernemers: “Om rich snippets in de zoekmachine te krijgen, is het in eerste instantie belangrijk om Product-schema te implementeren. Hier moet in ieder geval de ‘ Name ’, ‘Image’, ‘Offers’, ‘PriceCurrency’ en ‘Price’ in terugkomen. Verder kan het helpen om in je snippet te wijzen op actuele content. Spreek bijvoorbeeld over een 2025-model, gebruik versienummering of geef aan dat iets nieuw is. ChatGPT hecht namelijk veel waarde aan actuele content.”

Betrouwbaarheid bepaalt of ChatGPT webshop aanbeveelt

Als een prompt gedetailleerd is - en ChatGPT dus wél informatie gaat ophalen op productpagina’s - betekent dit niet automatisch dat ChatGPT jouw specifieke productpagina bezoekt. Betrouwbaarheid speelt hierbij een grote rol, zo blijkt uit het experiment van Doublesmart.

Patrick: “ChatGPT bezoekt jouw webshop alleen als hij deze als betrouwbaar beschouwt. Zorg er daarom onder andere voor dat je geen malware, misleidende claims of vervelende reclame hebt. Maak jouw webshop meertalig en voeg duidelijke contact- en privacy-informatie toe. Daarnaast moet jouw webshop natuurlijk überhaupt goed vindbaar zijn in de zoekresultaten. Besteed daarom ook aandacht aan traditionele SEO.