Sociale veiligheid op de werkvloer komt steeds vaker op de agenda bij directie besprekingen. Dat komt niet doordat de sociale veiligheid steeds meer afneemt, maar omdat steeds meer bedrijven beseffen hoe belangrijk een sociaal veilig werkklimaat is, weet Ernst-Jan Schubad van Bezemer & Schubad. “Ik denk dat deze thema’s altijd al speelden. Ook heel lang geleden. Dat er meer aandacht voor is, is alleen maar een plus.”
Ernst-Jan Schubad is directeur van het expertbureau, dat marktleider is als het gaat om de aanpak van ongewenste omgangsvormen op de werkvloer. Het bureau vindt zijn oorsprong in de jaren ’80 van de vorige eeuw, toen Willeke Bezemer (Rutger Stichting) en Alie Kuiper (FNV) zagen hoe de toename van het aantal werkende vrouwen gepaard ging met een stijging van seksuele intimidatie op de werkvloer. “Er bestonden toen geen voorzieningen voor de aanpak van ongewenst gedrag. Veel vrouwen voelden zich daardoor niet prettig op het werk. De twee vrouwen startten toen met voorlichting in bedrijven en begonnen vertrouwenspersonen op te leiden en aan te stellen.”
Dit initiatief leidde tot de oprichting van Bezemer & Kuiper, nu Bezemer & Schubad. Inmiddels houdt het bureau zich met meer bezig dan de opleiding en plaatsing van vertrouwenspersonen. De organisatie ondersteunt bedrijven bij klachtenprocedures rondom alle vormen van ongewenst gedrag. Schubad: “Seksuele intimidatie is, nog steeds, een onderwerp. Maar het heeft zich verbreed tot andere vormen van ongewenst gedrag. Denk aan pesten, discriminatie, agressie en geweld.”
Ook verschuift de focus steeds meer naar preventie, door op voorhand een sociaal veilig werkklimaat te creëren. Daarmee draagt Bezemer & Schubad bij aan hogere werktevredenheid, lager ziekteverzuim en een hogere productiviteit. En, zo zegt Ernst-Jan Schubad: “Het zorgt dat mensen gewoon prettig hun werk kunnen doen. Zonder gedoe van anderen.”
Zelf is Schubad geen fan van klachtenprocedures. “Klachtenprocedures zijn monsterlijke procedures, die veel tijd in beslag nemen en complex zijn. In de toekomst zie ik vooral kortdurende interventies. Bijvoorbeeld mediation of begeleide gespreksvoering.”
Toch zijn procedures ook in de toekomst onmisbaar. “Er zullen ook altijd klachtencommissies blijven, want soms willen mensen niet een korte oplossing, maar zich gehoord voelen door een onafhankelijke derde. Ook willen betrokkenen en de organisatie feitelijk weten of er sprake is van een gegronde of ongegronde klacht.”
Preventie is waar de meeste winst te behalen valt. Niet alleen voor Bezemer & Schubad, maar vooral voor de bedrijven zelf. Een voorbeeld is een grote veiligheidsregio waarvoor Bezemer & Schubad een preventief programma uitvoerde. Gedurende een jaar doorliepen alle medewerkers een aantal sessies. “Heel dankbaar werk. Positief getint. Je bent bezig met voorlichting en preventie. Medewerkers en leidinggevenden zijn bezig met leren, herkennen en kunnen hun mening geven over hun grenzen. Acteurs spelen scènes na waarop men kan reageren. Mensen worden enthousiast over het thema. Mede daardoor nemen mensen graag deel aan zulke sessies.”
Ook voert Bezemer & Schubad regelmatig cultuuronderzoek uit, waaruit vaak een verbeterproject voortkomt dat verder gaat dan een rapport met adviezen. Ook cursussen, individuele ondersteuning en beleidsontwikkeling worden door het adviesbureau uitgevoerd. Daarmee toont ieder preventief of verbetergericht project aan dat Bezemer & Schubad hét toonaangevende bureau is op het gebied van sociaal veilig werken.