Gisterenavond werd de Nederlands-Belgische start-up DogSuppy bij de Nederlandse retailketen Welkoop bekroond tot ‘Beste Nieuwkomer 2025’ in de categorie pet health. DogSuppy is gespecialiseerd in natuurlijke voedingssupplementen voor honden en groeide in amper zes maanden uit tot het snelst verkopende merk binnen deze keten. "Het marktaandeel van 35% toont aan dat er duidelijk vraag is naar onze producten. Baasjes zoeken kwaliteit en die vinden ze bij ons", zegt Jarno Van Renterghem, salesmanager bij DogSuppy.
Veel mensen vertrouwen op probiotica en ook honden kunnen er baat bij hebben. Alleen is het aanbod voor honden vandaag erg ruim en is het voor baasjes moeilijk om te weten wat echt werkt. De Vlaming Nicolas Buysschaert en de Nederlander Chamzat Tambiyev sprongen op die leemte in en ontwikkelden twee jaar geleden, samen met dierenartsen en nutritionisten, een reeks supplementen die inspelen op veelvoorkomende gezondheidsproblemen bij honden. “Dergelijke supplementen waren lange tijd van bedenkelijke kwaliteit, laat staan wetenschappelijk onderbouwd. Daar hebben wij nu verandering in gebracht”, stelt Chamzat Tambiyev.
In minder dan twee jaar tijd groeide DogSuppy uit tot een merk dat verkrijgbaar is in meer dan 500 verkooppunten, waaronder ook Welkoop, dat zo’n 170 winkels in Nederland telt. “Onze producten sloegen al snel aan, en binnen de zes maanden waren we het best verkopende merk in de pet health-categorie”, legt Jarno Van Renterghem uit. Die steile opmars bleef ook bij Welkoop niet onopgemerkt. Gisteren bekroonde de keten het jonge bedrijf met de award voor ‘Beste Nieuwkomer 2025’. “Het is een belangrijke erkenning binnen de sector, bedoeld voor leveranciers die een unieke bijdrage leveren aan de doelstellingen en groei van Welkoop.”
Binnen zijn categorie behaalt DogSuppy bij Welkoop inmiddels een marktaandeel van 35%, wat voor een merk dat pas enkele maanden in de rekken ligt een uitzonderlijke prestatie is. “De markt voor voedingssupplementen zit duidelijk in de lift en zal de komende jaren nog fors groeien”, gaat Chamzat Tambiyev verder. “Hondeneigenaars besteden nu eenmaal steeds meer aandacht aan gezondheid en preventieve zorg. Met onze producten spelen we daar rechtstreeks op in.”
De erkenning van Welkoop is voor DogSuppy alvast een stevige opsteker. “Dit bevestigt dat de markt klaar is voor kwalitatieve, onderbouwde supplementen zoals de onze en we hopen dat dit verder deuren opent naar nieuwe samenwerkingen”, zegt Jarno Van Renterghem. DogSuppy kijkt dan vooral naar de retailketens waar hun producten nog niet in de rekken liggen. “Maar ook een nieuw buitenlands avontuur schrikt ons niet af. In Europa is er voor wat wij brengen nog een aanzienlijk groeipotentieel.”