De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft naar aanleiding van meldingen bij het consumentenloket ACM ConsuWijzer bij 6 energieleveranciers onderzoek gedaan naar naleving van de regels voor opzegvergoedingen. Uit dit onderzoek bleek dat de onderzochte leveranciers de regels niet altijd juist naleven. Vijf energieleveranciers (Greenchoice, Essent, Clean Energy, Innova Energie en Mega Energie) hebben goed meegewerkt aan het onderzoek van de ACM en hebben direct toegezegd maatregelen te nemen om fouten te voorkomen. De bedrijven gaan klanten beter informeren over opzegvergoedingen. Leveranciers die onterecht opzegvergoedingen hebben geïncasseerd hebben dit terugbetaald. De ACM zet het onderzoek bij de ene andere leverancier voort en zal als dat nodig is handhavend optreden tegen dit bedrijf.
Consumenten die een vast contract voor levering van gas en/of elektriciteit vóór het einde van de looptijd opzeggen moeten vaak een opzegvergoeding betalen aan de leverancier. In de zomer van 2023 zijn de regels voor opzegvergoedingen aangepast. De opzegvergoeding is gelijk aan de kosten die de leverancier door de opzegging maakt. Als een klant een vast energiecontract opzegt, moet de leverancier direct laten weten of de klant een opzegvergoeding moet betalen. Hierbij moet de leverancier ook een inschatting maken van de hoogte van de opzegvergoeding. Het is belangrijk dat energieleveranciers hun klanten hier zo snel mogelijk over informeren, zodat een klant de overstap naar een andere leverancier nog ongedaan kan maken als de klant zich bedenkt.
Manon Leijten, bestuurslid van de ACM: “Het is voor klanten vaak niet duidelijk of zij een opzegvergoeding moeten betalen. Hierdoor kunnen mensen ook terughoudend zijn om over te stappen naar een andere leverancier. Daarom is het belangrijk dat energieleveranciers klanten hier snel en goed over informeren. Het is mooi dat 5 leveranciers hun fouten direct hebben hersteld.”
De ACM heeft op basis van klachten bij ACM ConsuWijzer onderzoek gedaan bij 6 energieleveranciers. Uit het onderzoek blijkt dat leveranciers klanten die overstappen niet altijd juist en op tijd informeren over de opzegvergoeding. Daarnaast brengen zij soms een opzegvergoeding in rekening als dat niet mag. Ook zijn niet alle leveranciers voldoende duidelijk over de voorwaarden voor de opzegvergoeding. De ACM heeft de uitkomsten van het onderzoek met de energieleveranciers gedeeld. Vijf energieleveranciers (Greenchoice, Essent, Clean Energy, Innova Energie en Mega Energie) hebben daarop direct maatregelen genomen om de fouten te herstellen en nieuwe fouten te voorkomen. Leveranciers die onterecht opzegvergoedingen hebben geïncasseerd, hebben dat ook terugbetaald. Dit ging in totaal om een bedrag van ca. €230.000. Het onderzoek is bij deze leveranciers daarmee afgerond. Bij de ene andere leverancier zet de ACM het onderzoek voort. Als het nodig is zal de ACM handhavend optreden tegen dit bedrijf. Dan zal de ACM de naam van het bedrijf ook bekend maken.
Om leveranciers meer handvatten te bieden voor naleving van de regels, heeft de ACM alle energieleveranciers een handreiking gestuurd. Consumenten kunnen voor een uitleg van de regels terecht op de website van ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. Op ACM ConsuWijzer staat ook een voorbeeldbrief die mensen kunnen gebruiken als hun leverancier zich niet aan de regels houdt.
De ACM blijft de komende periode toezicht houden op de naleving van de regels voor opzegvergoedingen en roept consumenten ook op problemen te blijven melden