De Belgische accountancysector is positief over 2025, blijkt uit recent sectoronderzoek, uitgevoerd in het kader van de KMO Barometer 2025 van Exact. 71% Van de accountantskantoren verwacht een stabiele of stijgende omzet. In hun rol als adviseur en dienstverlener tonen veel kantoren de ambitie om klanten nog sterker te ondersteunen. Toch ontbreekt nog een cruciale stap: slechts 28% van de kantoren heeft vandaag effectief werk gemaakt van automatisering die zowel de eigen efficiëntie als de klantgerichtheid verbetert. Op dat vlak valt er nog wat te winnen door in te spelen op de groeiende behoefte van ondernemers aan snelheid, transparantie en digitale ondersteuning.
Hoewel veel accountantskantoren de noodzaak van automatisering erkennen, blijkt deze in de praktijk nog achter te lopen. Slechts 28% van de kantoren begeleidt klanten vandaag actief bij e-facturatie, en 31% maakt gebruik van geautomatiseerde rapportages. In de communicatie met klanten blijven handmatige processen sterk aanwezig: bij 40% van de kantoren worden gegevens nog aangeleverd via spreadsheets en 23% werkt zelfs nog met gescande documenten. Het resultaat is een administratief proces dat omslachtig, foutgevoelig en niet toekomstgericht is, terwijl net daar winst valt te boeken, zowel in tijd als in kwaliteit van dienstverlening.
“De meeste kantoren hebben de juiste inzichten en ambities, maar botsen op praktische bezwaren: tijdsdruk, complexe regelgeving of gebrek aan duidelijke ondersteuning,” zegt Willem Tack, verantwoordelijk voor accountancy software bij Exact. “Toch zien we dat wie nu durft te investeren in procesoptimalisatie, daar snel de vruchten van plukt in klanttevredenheid en efficiëntie.”
De rol van de accountant evolueert richting strategisch adviseur voor kmo’s. Die ontwikkeling brengt nieuwe verwachtingen met zich mee: ondernemers zoeken snelheid, digitale toegankelijkheid en proactieve begeleiding. De verplichte invoering van e-facturatie vanaf 1 januari 2026 is daarbij een uitgelezen kans om die adviesrol te versterken. Toch biedt vandaag maar een derde van de kantoren actieve ondersteuning bij deze overstap.
Dat is opmerkelijk, zeker gezien slechts 14% van de kmo’s al via Peppol factureert. Tegelijk worden 21% van de facturen te laat betaald en gaat gemiddeld 5,7% van de omzet verloren aan oninbare facturen. Accountants die hun klanten hier tijdig in begeleiden, helpen hen niet alleen voldoen aan regelgeving, maar maken ook concreet het verschil in cashflow en efficiëntie — én versterken hun positie als onmisbare partner voor de toekomst.
“Accountants staan op een kruispunt, hun positie als vertrouwde adviseur maakt hen uitermate geschikt om ondernemers te begeleiden in automatisering en regelgeving, maar dat vereist aanzienlijke inspanning ” aldus Willem Tack.
De tools zijn er, de verplichtingen zijn duidelijk en klanten zijn op zoek naar richting. Voor kantoren die nu investeren in technologie, processen en proactief klantadvies, ligt er een duidelijke kans om zich te onderscheiden. 2025 is het jaar waarin de sector het verschil kan maken door te kiezen voor vooruitgang.
Het volledige rapport met alle inzichten uit de KMO Barometer is beschikbaar via deze link.
Het KMO Barometer onderzoek is een onafhankelijk kwantitatief onderzoek, dit jaar voor de negende keer uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Markteffect. In Q1-2025 vulden 500 Belgische kmo-beslissers de vragenlijst in.
Exact ontwikkelt cloud software voor kleine en middelgrote bedrijven en hun accountants. De producten automatiseren bedrijfsprocessen: denk aan financiële en HR-processen. Maar ook aan specifieke ERP-oplossingen voor handel, productie, projecten en bouw. Dat levert niet alleen tijdwinst op, maar ook inzicht. Zo kunnen klanten efficiënt werken, onderbouwde beslissingen nemen en verder groeien. Inmiddels vertrouwen ruim 150.000 bedrijven, voornamelijk in Nederland, België en Duitsland, op Exact's software.