Martin Korver over duurzaam ondernemen in Afrika

Martin Korver, een Nederlandse ondernemer met interesse in het hotelwezen en technologie, heeft zich sinds 1994 gevestigd in Zuid-Afrika. Zijn nieuwste onderneming, Green Meets Africa (GMA), combineert technologische innovatie met een sterke focus op duurzaamheid.

Martin korver
Martin Korver

De start van het ondernemerschap

Martin Korver begon zijn carrière niet als ondernemer. “Ik heb eerst in dienst gezeten bij het Korps Mariniers. Daarna heb ik de Hotelschool in Den Haag gedaan.” Vermoedelijk is er een stukje daadkracht van het Korps Mariniers bij Korver blijven hangen, want al tijdens zijn studie begon hij verschillende bedrijven. Hij startte onder meer een cateringbedrijf en een uitzendbedrijf, wat niet hele grote bedrijven waren maar wel de basis van hebben gelegd van zijn ondernemerschap.

Ook in zijn volgende baan kon Korver zijn ondernemerschap verder ontwikkelen, bijvoorbeeld bij PepsiCo, waar hij 13 Pizza Hut’s opbouwde. Dit was echter niet zijn wereld, de corporate wereld deed hem niet veel. Dat hij weer een andere onderneming zou starten, lag dan ook voor de hand. Dit keer begon hij een bedrijf in mobiele datacommunicatie, iets dat toen (1991) nog in de kinderschoenen stond.

Zijn volgende stap was zo mogelijk nog avontuurlijker. Hij vertrok naar Zuid-Afrika, een land dat toen volop in transitie was. Nelson Mandela was net vrij en het land probeerde de Apartheid achter zich te laten. In die onrustige omgeving bouwde Korver een goedlopend bedrijf in kantoormeubelen op, dat hij in 2008 van de hand deed. Een gelukkige beslissing, zo blikt hij terug: “Dat was net op tijd voor de kredietcrisis.”

Zelf bleef Korver in Zuid-Afrika, waar hij het zakendoen niet kon laten. Tegenwoordig bouwt hij aan Green Meets Africa (GMA).

Een duurzaam bedrijfsmodel

GMA produceert en distribueert mobiele accessoires, zoals oplaadkabels en autoladers, met een minimale ecologische voetafdruk. De producten worden vervaardigd uit gerecycled plastic en verpakt zonder plastic, waarbij gebruik wordt gemaakt van karton en andere duurzame materialen. Deze aanpak sluit aan bij de groeiende vraag naar milieuvriendelijke producten in Afrika.

Bomen

De groene ambities van GMA gaan verder dan enkel het op de markt brengen van duurzamere telefoonaccessoires. Het bedrijf zocht de samenwerking met de South African Reforestation Trust (SAReforest) om voor een aantal verkochte producten inheemse bomen te planten. Deze bomen worden geplant op gedegradeerde gronden, met als doel het herstel van natuurlijke habitats en het vastleggen van CO₂.

Groei en toekomstplannen

Sinds de oprichting heeft GMA een netwerk opgebouwd van ongeveer 2.500 verkooppunten in Zuid-Afrika en andere Afrikaanse landen zoals Zimbabwe, Kenia en Namibië. De producten zijn verkrijgbaar bij grote retailers zoals Spar, Pick n Pay, Shell en Engen. Korver streeft ernaar om dit netwerk uit te breiden. “Over anderhalf jaar wil ik naar 7.500 verkooppunten.” Ook zoekt hij naar kansen om nieuwe markten in andere landen aan te boren.

Duurzaamheid kan een heel gezond businessmodel opleveren, zo laat Martin Korver met Green Meets Africa zien. Door milieuvriendelijke producten te leveren, iets waar de consument steeds meer om vraagt, en actief bij te dragen aan herbebossing, speelt GMA een rol in de transitie naar een duurzamere economie in Afrika.