Stadsbestuur Genk daagt autobouwer Ford voor rechtbank

Het stadsbestuur van Genk daagt autobouwer Ford Motor voor de rechtbank. De autoconstructeur wordt beticht van contractbreuk. Het stadsbestuur eist een schadevergoeding van 60,9 miljoen euro.

Ford was de voorbije zomer door de stad Genk formeel in gebreke gesteld omdat de overheid door de sluiting van de autofabriek belangrijke inkomsten aan belastingen en taksen aan zich voorbij za ziet en door de stopzetting van de activiteiten met extra kosten wordt geconfronteerd. Er werd daarbij op gewezen dat Ford mondelinge en schriftelijke beloftes had gedaan om de werkzekerheid in Genk tot het einde van het decennium te garanderen.

Ford Motor weigerde echter de schadevergoeding te betalen. Daarom heeft het stadsbestuur beslist om voor de rechtbank van koophandel in Tongeren een betaling van de schadevergoeding af te dwingen. Daarbij wordt ook gewezen op de maatschappelijke verantwoordelijkheid van de autofabriek.

Bron: Express.be