Het zou een slechte keuze zijn om de verliezen bij de restbank Dexia in één keer te nemen om een punt te zetten achter de blijvende onzekerheid. Dat heeft Johan Vande Lanotte, federaal minister van economie, in het televisieprogramma Terzake op Canvas gezegd.
Die beslissing zou volgens de minister alleen maar de garantie bieden dat heel veel partijen grote verliezen zullen leiden. Het is volgens de minister ook niet mogelijk om een inschatting te maken welke evoluties de intresten en de financiële markten de volgende twintig tot dertig jaar zullen doormaken.
Er moet volgens Johan Vande Lanotte daarentegen een zorgvuldig beheer worden uitgestippeld om de verliezen zo klein mogelijk te houden, liefst zonder bijkomende kapitaalsverhogingen, hoewel ook dat volgens de minister niet helemaal kan worden uitgesloten. Dexia leed tijdens de eerste helft van dit jaar een verlies van 950 miljoen euro. Sinds het begin van de bankencrisis vijf jaar geleden is het totale verlies al opgelopen tot 17 miljard euro.
Bron: Express.be