‘Privacyangst onder ondernemers groeit: ‘Ik wil niet dat Tesla mijn bestemming kent’

Niet alleen het moddergevecht tussen Trump en Musk duwt vertrouwen in Tesla richting dieptepunt

De publieke ruzie tussen Donald Trump en Elon Musk jaagt het vertrouwen in Tesla verder omlaag. Tegelijk blijkt uit nieuw onderzoek van www.autokan.nl dat een meerderheid van de Nederlandse ondernemers hun persoonlijke gegevens niet wil delen met hun elektrische auto, ongeacht het merk. Slechts 35% is bereid gegevens te delen met Tesla; 13% vertrouwt een Chinees merk zoals BYD.

Dat blijkt uit representatief onderzoek, recent uitgevoerd onder ruim 1.000 ondernemers en zzp’ers in Nederland.

Musk ‘doorgedraaid’, aandeel Tesla keldert

De uitkomsten vallen samen met de nieuwe escalatie tussen Trump en Musk. De voormalige president van de Verenigde Staten noemde zijn vroegere bondgenoot deze week “ondankbaar en doorgedraaid”. Het aandeel Tesla daalde daarop donderdag met 14,3%. Vrijdag volgde een licht herstel op de voorbeurs (+4,6%), maar het sentiment onder investeerders blijft wisselvallig.

“Tesla stond ooit voor innovatie, duurzaamheid en technologische voorsprong, maar wordt nu steeds meer gezien als een bron van onvoorspelbaarheid en risico,” zegt Henk Bakker van Autokan. “Voor zakelijke rijders telt dat zwaar mee in hun merkvoorkeur. Zeker als de CEO's gedrag invloed heeft op aandeelhouderswaarde én publieke opinie.”

Tesla is met name voor ondernemers jarenlang een populair merk geweest vanwege fiscale voordelen en het innovatieve imago. Maar dat beeld begint zichtbaar te kantelen.

Data-angst groeit: vooral bij vrouwen en oudere ondernemers

Van de ondervraagden zegt 52% helemaal geen voertuigdata te willen delen. Vooral vrouwelijke ondernemers (62%) en ondernemers van 50 jaar en ouder (79%) maken zich zorgen over wat er met hun gegevens gebeurt.

Moderne elektrische auto’s verzamelen onder meer locatiegeschiedenis, rijgedrag, bluetooth-verbindingen en contactgegevens via gekoppelde apps. Volgens Autokan vrezen veel gebruikers dat deze informatie in verkeerde handen kan vallen. Tesla informatie delen

Dalende verkoop Tesla in Europa

De onderzoeksresultaten sluiten aan bij bredere trends op de Europese automarkt. Tesla ziet de verkopen in diverse Europese landen fors dalen. In Frankrijk daalde de verkoop in mei met 67% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. In Zweden ging het om een daling van 53,7% ten opzichte van april, en in Duitsland werd een terugval van 36,2% op jaarbasis gemeld.

Analisten wijzen op meerdere oorzaken: afbouw van subsidies, opkomst van Chinese merken, zorgen over restwaarde, en de grillige communicatie vanuit het topmanagement.

Tesla of byd

Schandalen versterken angst

Ook eerdere incidenten dragen bij aan de groeiende onrust rond dataverwerking in auto’s. Eind 2024 kwam Volkswagen-dochter Cariad in opspraak door een groot datalek, waarbij gegevens van circa 800.000 EV-rijders tijdelijk openbaar waren. Onder hen bevonden zich 61.000 Nederlanders.

Het incident zorgde voor vragen in de Tweede Kamer en leidde tot een tijdelijke terugval in het vertrouwen in de Volkswagen-groep. Sindsdien zijn privacy en databeheer belangrijke criteria geworden bij de keuze voor een zakelijke leaseauto.

Kans voor merken die privacy serieus nemen

Volgens Autokan ligt er een kans voor autofabrikanten die privacy en databeheer beter geregeld hebben. “Er is behoefte aan transparantie en controle. "Merken die dat serieus nemen, kunnen het verschil maken in de zakelijke markt.”